Mt. Robson (3 954 m) je nejvyšší horou kanadských Skalistých hor a druhou nejvyšší provincie Britské Kolumbie. Je součástí pohoří Rainbow Range, její vrchol pokrývá celoročně led a sníh. Z jedné strany se z ní hzhruba 800 m pod vrcholem plazí Berg ledovec přímo do jezera a z druhé strany Robson ledovec, který vyplňuje údolí mezi Mt. Robson a Mount Resplendent. Vystoupit až na vrchol není vůbec snadné ani pro špičové horolezce a údajně je úspěšných jen 10% pokusů a to také mimo jiné kvůli velice proměnlivému počasí. Nemusíte však být horolezci, abyste si tento kouzelný provinční park s nádhernou přírodou užili. Nabízí se několik turistických možností. Pojďme se na ně podívat.

Jednodenní trasa

Výchozí stezkou je Berg Lake trail, která je jednou z nejpopulárnějších v kanadských horách a po 19 km vás dovede až ke známému ledovcovému jezeru Berg lake. Po cestě minete mnohem níže položené jezero Kinney Lake a pak budete procházet Údolím tisíci vodopádů (The Valley of a Thousand Falls), které hrdě nese svůj název zejména po deštivých dnech. Stále je na co se dívat a než se nadějete, ocitnete se nahoře v údolíčku řeky Robson River, která vytéká z krásného tyrkysově zbarveného Berg Lake. Někteří zdatní turisté chodí/běží tuto stezku díky jejímu mírnému převýšení pouze 800 metrů za jeden jediný den, což je celkem 38 km. Můžete využít také stezky pro cyklisty na prvních 8 km trasy a dále pokračovat pěšky. I tak vám tento výlet zabere 10-12 hodin. Určitě si toto krásné místo užijte více s přenocováním v některém z kempů.

Splaz Berg ledovce padá až do jezera a často můžete pozorovat jeho odštípnutí či slyšet praskání ledu.

Do jezera Berg Lake ústí také voda z dalších okolních ledovců – pohled z Mumm Basin.

Údolím tisíce vodopádů půjdete celou cestu mezi Kinney Lake a Berg Lake

Vícedenní trek po Berg Lake trail

Kempů je podél Berg Lake trail celkem 7, a protože je Mt. Robson provinční park pro svoji krásu hodně populární destinace, zejména v létě, doporučuji udělat on-line rezervaci.

• Kempy se vzdálenostmi od začátku treku:
  1. Kinney Lake (7 km)
  2. Whitehorn (11 km)
  3. Emperor Falls (16 km)
  4. Marmot (19 km)
  5. Berg Lake (21 km)
  6. Rearguard (22 km)
  7. Robson Pass (23 km)

Já jsem se rozhodla zastavit se v Mt. Robson provinčním parku během mé cesty na sever na Aljašku. Rezervaci jsem na konci července (nejvíce vytížená doba) neměla, takže jsem musela jeden den čekat a pak bylo naštěstí na jednu noc volné místo v jednom ze sedmi kempů. Mohla jsem tak tedy absolvovat alespoň 2denní trek, i když by si toto magické místo zasloužilo 3 – 4 dny.

Ať už máte rezervaci kempu nebo ne, musíte se zastavit v informačním centru, kde dostane povolení a číslo na svůj stan.

Po registraci v návštěvnickém centru jsem obdržela povolení ke spaní na jednu noc v předposledním kempu na trase, v Rearguard kempu vzdáleném 22 km od začátku treku. To je celkem ideální vzdálenost pro jeden den, nesmíte však vyrazit až pozdě odpoledne jako já. S vědomím, že už po 20. hodině se začne stmívat a já musím ještě stihnout postavit stan, který jsem měla půjčený, tudíž jsem netušila jak se staví, jsem stezkou doslova proletěla, s několika rychlými zastávkami na focení. Doufala jsem, že se nepotkám s žádným méďou a za 4,5 hodiny jsem „s jazykem na vestě“ doběhla do kempu, což je hodně honosný název pro toto malé tábořiště. Nicméně to bylo místo útulné s otevřeným přístřeškem na vaření, ohništěm a plechovými „medvěduvzdornými“ boxy. Stihla jsem postavit stan a už vše kolem pohltila tma. Jen na druhé straně údolí se v měsíční záři bělali obrysy ledovců.

Říčka Robson river vytéká z ledovcového Berg Lake.

Druhý den jsem z místní mapky u kempu zjistila (ano, přípravě jsem moc nedala), že zpět se nemusím vracet úplně stejnou cestou, ale můžu to vzít trochu oklikou, horem přes Mumm Basin vyhlídkový bod. Tímto rozhodnutím jsem si pro dnešek naložila 32 km, které musím stihnout zároveň s focením a vychutnáváním si místních krás. Malá stezička nahoru na Mumm Basin se vine hodně příkře nahoru, naštěstí už asi po 1,5 hodině jsem nahoře a kochám se krásnými výhledy. Přezula jsem se do svých nových bot 5fingers, což pochod nahoru také urychlilo.

Výhled na Mt.Robson z Mumm Basin.

I když jsem se nikde nesměla z časových důvodů příliš zdržovat, jsem ráda, že jsem se rozhdola pro toto prodloužení trasy. Zhora totiž dostane jezero Berg Lake ještě sytější barvu, než když jen jdete po jeho okraji a díky skvělému počasí se otevíraly opravdu úchvaté výhledy. Pak jsem scházela už mírně dolů stále po kamenitém vrcholku, takže jsem měla vše jako na dlani. Dokonce se objevilo i více napravo další jezero, do kterého ústí Hargreaves ledovec.

Panoramatický výhled na Mt.Robson, Berg Lake a Hargreaves Lake

Pak už jsem opravdu začala sestupovat zpět dolů k Berg Lake a přes Údolí tisíců vodpodádů zpátky k parkovišti. Částečně jsem cestou popobíhala, jak těžký batoh dovolil, a večer jsem se ocitla opět u svého auta.

Většina lidí v kempech zůstávala alespoň na dvě noci, aby měli více času na prozkoumání krásného okolí hory Mt.Robson. Populární náročná stezka Snowbird Pass Route vede od Berg Lake nahoru k sedlu Mt. Robson a dostáváte tak jiný pohled z druhé strany údolí, než jsem měla já z Mumm Basin.

Kolem modře se třpytícího jezera Adolphus Lake vede stezka Moose River Route, která je pouze pro zkušené horaly a zabere 5-7 dní (105 km). Můžete se však vydat pouze ke zmíněnému Adolphus Lake a zpět, což je 7 km, nebo s prodloužením do Coleman Valley 26 km i s návratem na Berg Lake trail. Stručný přehled a další informace najdete na oficiálních stránkách provinčního parku.

Na mapce můžete vidět jednotlivé trasy v parku. Já jsem začala na Berg Lake trail (značená jako B), s přespáním  v Rearguard kempu, a druhý den jsem vyrazila nahoru po trase M na Mumm Basin. Na Berg Lake trail jsem se zase vrátila přes Hargreaves Lake Route (značená jako H). Až zpět k parkovišti by to mělo být celkem 54 km. Strávila jsem tedy tyto dva dny poměrně dost intenzivně, jak fyzickou aktivitou, tak i focením a nasáváním energie z kráného horského prostředí. A doufám, že tento rychlý výlet do tak úžasného místa nebyl můj poslední a dostanu ještě příležitost na jeho důkladnější prozkoumání v rámci dalšího treku.

tipy na trek:

• teplé oblečení sebou, noci můžou být mrazivé v obklopení ledovci
  • doporučuji rezervaci do kempu a doufat ve štěstí na počasí
  • pokud se vydáte sami, zvažte „bear spray“ (např. na Mumm Basin jsem nikoho nepotkala a medvědi můžou být přítomni kdekoli)